
Zaburzenia mowy – jakie są przyczyny?
Zaburzenia mowy to szeroka grupa problemów komunikacyjnych, które mogą dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych i dotykają około 30% populacji w Polsce. Mogą one wpływać na jakość życia, ograniczać możliwości zawodowe oraz utrudniać budowanie relacji międzyludzkich. Zrozumienie przyczyn tych zaburzeń jest kluczowe dla skutecznej diagnozy i leczenia.
Zaburzenia mowy były przedmiotem zainteresowania już w starożytności, sam Arystoteles zauważył związek między mówieniem, a zdolnością myślenia. W średniowieczu wierzono, że jąkanie jest wynikiem boskiej kary lub sił nadprzyrodzonych. Rozwój nowoczesnej logopedii rozpoczął się w XIX wieku wraz z badaniami Paula Broca i Carla Wernickego, którzy odkryli kluczowe obszary mózgu odpowiedzialne za mowę. Współczesne badania kładą nacisk na interdyscyplinarność, łącząc wiedzę z różnych dziedzin takich jak neurologia, otolaryngologia psychologia i lingwistyka.

Czym są zaburzenia mowy?
Zaburzenia mowy definiuje się jako trudności w prawidłowym wymawianiu dźwięków, formułowaniu zdań, a także w rozumieniu lub wyrażaniu myśli w sposób werbalny. W zależności od podłoża mogą one przybierać różne formy:
- Dyslalia – trudności w wymawianiu poszczególnych dźwięków.
- Afazja – utrata zdolności mowy spowodowana uszkodzeniem mózgu.
- Jąkanie – zaburzenie płynności mowy.
- Mutyzm – całkowita lub częściowa utrata zdolności mówienia, często na tle psychologicznym.
Zaburzenia mowy u dzieci
W przypadku dzieci zaburzenia mowy mogą wynikać z wielu czynników, takich jak:
- Nieprawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego: Jest to najczęstsza forma zaburzeń mowy u dzieci. Najczęściej w postaci dyslali, wśród których wyróżnia się wszelkiego rodzaju seplenienia, rerania, nieprawidłową wymowę głosek „k”, „g”, bezdźwięczność i inne odchylenia od normalnej artykulacji. Wady anatomiczne, takie jak rozszczep podniebienia czy wady zgryzu, mogą wpływać na jakość dźwięków.
- Opóźniony rozwój mowy: Przyczynami mogą być problemy ze słuchem, brak odpowiedniej stymulacji lingwistycznej lub zaburzenia neurologiczne.
- Zaburzenia przetwarzania słuchowego: Dzieci z tym problemem mają trudności w rozróżnianiu i interpretacji dźwięków, mimo prawidłowego słuchu fizjologicznego.
- Czynniki psychologiczne i środowiskowe: Stres, zaniedbanie emocjonalne czy trauma mogą wpływać na rozwój mowy.
Zaburzenia mowy u dzieci, a wpływ ekranów
Gdy mówimy o zaburzeniach mowy u dzieci nie można zapomnieć o wpływie ekranów. Nadmierna ekspozycja na urządzenia ekranowe, takie jak telewizory, tablety czy smartfony, może poważnie wpływać na rozwój mowy u dzieci. Psycholodzy i logopedzi podkreślają, że czas spędzony przed ekranem ogranicza naturalne interakcje z opiekunami, które są kluczowe dla nabywania umiejętności językowych w pierwszych latach życia. W miejsce rozmów, zadawania pytań i śpiewania piosenek, które stymulują rozwój językowy, dziecko otrzymuje pasywną dawkę bodźców wizualnych i dźwiękowych, co często prowadzi do opóźnień w mowie.
Badania sugerują, że dzieci poniżej 2. roku życia nie powinny mieć dostępu do urządzeń ekranowych, ponieważ ich rozwój poznawczy i językowy opiera się przede wszystkim na bezpośrednich interakcjach z otoczeniem. Oglądanie bajek może być korzystne dopiero od 2. roku życia, jeśli są to treści edukacyjne, a czas spędzony przed ekranem nie przekracza godziny dziennie. Kluczowe jest także aktywne zaangażowanie rodziców w komentowanie tego, co dziecko widzi, co pomaga w rozwoju umiejętności językowych i krytycznego myślenia. Nadmierne korzystanie z ekranów może również prowadzić do problemów z koncentracją, trudności w wyrażaniu emocji oraz ograniczenia zdolności budowania relacji społecznych. Logopedzi zalecają równoważenie czasu spędzonego na korzystaniu z ekranów aktywnościami, które wspierają rozwój mowy, takimi jak wspólne czytanie książek, gry słowne czy rozmowy z bliskimi.
Zaburzenia mowy na tle nerwowym
Zaburzenia mowy na tle nerwowym są wynikiem zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego. Mogą one występować zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Do najczęstszych należą:
- Jąkanie nerwicowe: Objawia się powtarzaniem sylab, przeciąganiem dźwięków lub blokadami w mówieniu. Jego przyczyny mogą leżeć w czynnikach emocjonalnych, takich jak lęk lub napięcie.
- Mutyzm selektywny: Występuje u dzieci, które nie mówią w określonych sytuacjach lub w obecności konkretnych osób. Może wynikać z zaburzeń lękowych.
Czym innym są neurologiczne przyczyny zaburzeń mowy, które wynikają z organicznych schorzeń układu nerwowego tj. mózgu, rdzenia kręgowego, nerwów czaszkowych lub mięśni zaangażowanych w proces mowy. Neurologiczne zaburzenia mowy u dzieci mogą wynikać z uszkodzeń mózgu lub innych problemów neurologicznych, które wpływają na rozwój językowy. Należą do nich;
- Mózgowe porażenie dziecięce: Dzieci z tym schorzeniem często mają problemy z kontrolą aparatu mowy, co wpływa na wyrazistość i płynność ich wypowiedzi.
- Dyzartria: Jest to zaburzenie artykulacji wynikające z uszkodzenia układu nerwowego, np. w wyniku urazów okołoporodowych u dzieci.
- Zaburzenia genetyczne: Takie jak zespół Downa czy zespół Aspergera, które mogą wpływać na rozwój językowy.
Zaburzenia mowy – przyczyny
Przyczyny zaburzeń mowy można podzielić na kilka głównych grup:
- Biologiczne:
- Uszkodzenia mózgu: Mogą występować w wyniku udaru, urazu głowy lub chorób takich jak stwardnienie rozsiane. Na przykład afazja jest często konsekwencją uszkodzeń obszarów mózgu odpowiedzialnych za mowę, takich jak ośrodek Broca czy Wernickego.
- Choroby neurologiczne: Choroby, takie jak Parkinson czy choroba Huntingtona, mogą wpływać na kontrolę aparatu mowy i płynność języka.
- Wady genetyczne: Syndromy takie jak zespół Downa, zespół Retta czy mutacje genów odpowiedzialnych za rozwój neurologiczny, często skutkują trudnościami w komunikacji.
- Psychologiczne:
- Traumatyczne przeżycia: Dzieci (a czasami dorośli), które doświadczyły przemocy domowej, rozwodów rodziców czy innych sytuacji stresowych, mogą rozwijać mutyzm selektywny lub inne zaburzenia mowy.
- Zaburzenia lękowe: Jąkanie nerwicowe często rozwija się u dzieci i dorosłych, którzy odczuwają silny lęk przed oceną lub publicznym mówieniem. Często objawy nasilają się w sytuacjach stresowych, takich jak egzaminy czy wystąpienia publiczne.
- Środowiskowe:
- Brak odpowiedniej stymulacji językowej: Dzieci wychowywane w środowiskach, gdzie mowa nie jest rozwijana poprzez zabawy, czytanie czy rozmowy, mogą cierpieć na opóźniony rozwój mowy.
- Nieprawidłowa komunikacja w rodzinie: Rodziny, w których brakuje zrozumienia i otwartej komunikacji, mogą wpływać na rozwój problemów mowy u dzieci. Na przykład nadmierne krytykowanie lub ignorowanie potrzeb dziecka może prowadzić do zahamowań w mówieniu, które widoczne są również w późniejszym życiu.
Zaburzenia mowy – leczenie
Leczenie zaburzeń mowy wymaga indywidualnego podejścia, uzależnionego od rodzaju i przyczyny problemu. Stosowane metody obejmują:
- Terapię logopedyczną: Regularne spotkania z logopedą pozwalają na korygowanie wad wymowy, naukę płynności oraz rozwijanie kompetencji komunikacyjnych. Terapeuci stosują różne techniki, takie jak ćwiczenia artykulacyjne, masaże logopedyczne czy programy komputerowe wspomagające naukę mowy.
- Wsparcie psychologiczne: W przypadkach, gdzie przyczyną zaburzeń są czynniki emocjonalne, takie jak lęk czy trauma, konieczne jest włączenie terapii psychologicznej. Zazwyczaj opierają się one na terapiach poznawczo-behawioralnych.
- Farmakoterapia: W zaburzeniach neurologicznych, takich jak afazja po udarze, czasami stosuje się leki wspomagające regenerację układu nerwowego lub redukujące napięcie nerwowe.
- Terapia zajęciowa i fizjoterapia: W przypadkach takich jak mózgowe porażenie dziecięce, terapia ruchowa może wpływać na poprawę funkcjonowania aparatu mowy.
Zaburzenia mowy mają różne przyczyny i wymagają indywidualnego podejścia diagnostycznego oraz terapeutycznego. Jak powiedział Ludwig Wittgenstein, jeden z najważniejszych filozofów XX wieku, znanym przede wszystkim z prac nad filozofią języka i logiki: „Granice mojego języka wyznaczają granice mojego świata” dlatego tak ważne jest wspieranie osób z zaburzeniami mowy, by mogły w pełni uczestniczyć w życiu społecznym i aby nie ograniczało to ich świata.
Podsumowanie – FAQ
1. Czy istnieją psychologiczne czynniki, takie jak lęk czy stres, które mogą pogłębiać zaburzenia mowy, nawet jeśli nie mają one fizycznych przyczyn?
Tak, lęk i stres mogą znacząco wpływać na pogłębianie się zaburzeń mowy, szczególnie jeśli mają one podłoże psychologiczne. Jąkanie nerwicowe i mutyzm selektywny są przykładami zaburzeń mowy, które mogą być wywołane lub nasilane przez czynniki emocjonalne. Nawet osoby z niewielkimi trudnościami w mowie mogą doświadczyć pogorszenia w sytuacjach stresowych, takich jak publiczne wystąpienia czy rozmowy w nowym środowisku.
2. Czy wczesna interwencja logopedyczna może całkowicie zniwelować zaburzenia mowy u dzieci, czy też niektóre przypadki wymagają długotrwałej terapii?
Wczesna interwencja logopedyczna jest kluczowa i w wielu przypadkach może całkowicie wyeliminować zaburzenia mowy, szczególnie jeśli ich przyczyną są opóźnienia w rozwoju mowy lub drobne wady artykulacyjne. Jednak w przypadku bardziej złożonych zaburzeń, takich jak dyzartria czy zaburzenia związane z uszkodzeniami neurologicznymi, terapia może wymagać długotrwałej pracy. Wczesne rozpoznanie problemu i podjęcie działań zwiększa szanse na sukces terapeutyczny. Zajęcia logopedyczne powinny się odbywać przynajmniej raz w tygodniu. Jednak rodzice cały czas powinni zwracać uwagę na wadliwe, nawykowe wzorce mowy swoich dzieci i starać się je eliminować. Cierpliwość, łagodność i wyrozumiałość ze strony rodziców to niezbędny warunek uzyskania oczekiwanych rezultatów.
3. Jakie są najczęstsze sygnały ostrzegawcze u niemowląt i małych dzieci, które mogą wskazywać na opóźnienia w rozwoju mowy i kiedy warto skonsultować się z logopedą?
Najczęstsze sygnały ostrzegawcze to:
- Brak gaworzenia lub ograniczona wokalizacja u niemowląt po 6. miesiącu życia.
- Nieobecność pierwszych słów w wieku około 12 miesięcy.
- Trudności z tworzeniem prostych zdań w wieku 2 lat.
- Nieprawidłowa wymowa, której nie da się zrozumieć w wieku 3-4 lat.
- Dziecko nie wypowiada się płynnie – zjawisko częste u 3-, 4-latków, które chcą coś szybko powiedzieć, a narządy artykulacyjne odmawiają im posłuszeństwa.
- Sześciolatek nie wypowiada poprawnie wszystkich głosek
- Podejrzenia, że przyczyną problemów ze rozumieniem mowy mogą być problemy ze słuchem
- Dziecko mówiące przez nos, oddychając ustami; język układa się wtedy w nienaturalnej pozycji, musi bowiem zrobić miejsce strumieniowi powietrza; w takiej sytuacji dziecko może mieć problem z wymawianiem niektórych głosek
- Brak reakcji na dźwięki lub trudności z rozumieniem poleceń.
Konsultacja z logopedą jest zalecana, jeśli dziecko wykazuje którykolwiek z tych objawów lub jeśli rodzice mają wątpliwości co do prawidłowego rozwoju mowy. Wczesne działanie jest kluczowe dla uzyskania najlepszych rezultatów terapeutycznych.
Lek. med. Katarzyna Lizak
Bibliografia
Teoria zaburzeń mowy. Perspektywa badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, Grabias S. (2012).