05 stycznia 2022 - Przeczytasz w 4 min

Bądź Fit & Active!

Spis treści:

    O pozytywnym wpływie aktywności fizycznej na życie człowieka pisano już w starożytności. Znana wszystkim sentencja „w zdrowym ciele zdrowy duch” pochodzi z I wieku n.e. z twórczości rzymskiego poety Juwenalisa. Do dziś jest używana jako zachęta do uprawiania sportu oraz w najprostszym tłumaczeniu oznacza, że kondycja naszego umysłu zależy także od sprawności naszego ciała.

    Aktywność fizyczna a COVID-19

    Pandemia Covid-19 i konieczność zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa, wymusiła na nas dostosowanie się do reguł ograniczających kontakty społeczne, pracy i spędzania wolnego czasu w domu. Wprowadzane na świecie lockdowny znacząco wydłużyły w populacji dzienny czas siedzenia z 5 do 8 godzin na dobę. Zmieniły się nawyki żywieniowe, wzrosła ilość spożywanego jedzenia, przekąsek między posiłkami oraz liczba posiłków. Chociaż izolacja jest niezbędnym środkiem ochrony naszego zdrowia, znacząco zmniejszyła aktywność fizyczną społeczeństwa i zmieniła dotychczasowe nawyki żywieniowe na zagrażające zdrowiu.

    Siedzący tryb życia wiąże się jedynie z negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Obejmują one zwiększone ryzyko nadwagi i otyłości, chorób układu krążenia i zaburzeń zdrowia psychicznego. Niska aktywność fizyczna może być przyczyną obniżenia możliwości poznawczych, a w konsekwencji gorszych wyników osiąganych w życiu prywatnym i zawodowym.

    Dlaczego uprawianie sportu jest ważne?

    Naukowcy z całego świata badają wpływ aktywności fizycznej na szeroko rozumiane zdrowie człowieka. Znacząca większość wyników badań potwierdza, że wyższy poziom aktywności fizycznej wiąże się z lepszą jakością życia oraz lepszym zdrowiem każdej grupy wiekowej. Przeglądy systematyczne pokazały, że osoby, które uprawiają dowolną formę sportu cieszą się lepszym zdrowiem fizycznym i psychicznym, budują także więcej społecznych relacji niż osoby prowadzące nieaktywny, siedzący tryb życia.

    Aktywność fizyczna ma fundamentalne znaczenie dla utrzymania sprawności układu mięśniowo – szkieletowego, krążenia, nerwowego, oddechowego i hormonalnego. Regulując pracę serca oraz ciśnienie krwi, zapobiega chorobom układu krążenia. Zwiększa metabolizm tłuszczy i poprawia parametry lipidogramu, obniżając tym samym ryzyko wystąpienia incydentów sercowo – naczyniowych, w tym zawału serca. Ćwiczenia obniżają poziom glukozy, poprawiają wrażliwość tkanek na insulinę, wpływają na masę ciała i ilość tkanki tłuszczowej. Ograniczają stan zapalny oraz ryzyko chorób metabolicznych, wynikających z nadbagażu kilogramów, m.in. cukrzycy.

    Udowodniono korzystniejszy w porównaniu do standardowego leczenia, wpływ skojarzenia farmakologii i ćwiczeń ogólnorozwojowych m.in. w terapii depresji, stwardnienia rozsianego, choroby Alzheimera i przewlekłej chorobie nerek. W badaniach nad osteoporozą dowiedziono, że siłowe ćwiczenia fizyczne stymulują osteogenezę (odbudowę) kości, a te bez obciążenia (pływanie, jazda na rowerze) ograniczają postęp choroby. Ćwiczenia fizyczne zwiększają różnorodność drobnoustrojów zasiedlających przewód pokarmowy, co w przypadku zapalnych chorób jelit prowadzi do ograniczenia, toczącego się w nich przewlekłego stanu zapalnego. Ze względu na pozytywne aspekty aktywności fizycznej, trening coraz częściej staje się niezbędnym elementem programów profilaktycznych, opracowywanych dla pacjentów w celu ograniczenia postępu choroby, a także wzmocnienia dotychczasowych efektów leczenia.

    Jak często ćwiczyć?

    Najkorzystniejszą dla zdrowia formą treningu są regularnie wykonywane ćwiczenia fizyczne. Codzienny wysiłek powinien trwać minimum pół godziny, a jego formę i intensywność należy dostosować do możliwości ćwiczącego. Wysiłkiem fizycznym może być dowolny rodzaj aktywności, począwszy od wyczynowego uprawiania sportu, przez rekreacyjne pływanie, aż po intensywniejszy spacer z psem. Każda podjęta aktywność poprawi ukrwienie i natlenowanie tkanek, co z kolei przyspieszy zachodzące w nich procesy metaboliczne. Zauważalnym dla nas efektem regularnych ćwiczeń będzie utrata masy ciała, poprawa kondycji fizycznej i elastyczności skóry, zwiększenie koncentracji i energii, lepsze samopoczucie oraz poprawa jakości snu. Osoby regularnie ćwiczące, są mniej podatne na stres, ponieważ negatywne działanie wydzielanego w stresującej sytuacji kortyzolu, nazywanego również hormonem stresu, jest niwelowane przez działanie wydzielanego podczas ćwiczeń testosteronu.  

    Wysiłek fizyczny (lub jego rodzaj) jest przeciwwskazaniem tylko w niektórych, szczególnych stanach chorobowych. Należą do nich ostre infekcje układu oddechowego, zapalenia kości, mięśni i stawów, niewydolność krążenia, niekontrolowane nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu serca itp. Nieodpowiednio „dobrana” aktywność fizyczna dla osoby z niezdiagnozowaną, tlącą się chorobą może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Dlatego też, zaleca się, aby osoby planujące zmienić swoje nawyki i zrezygnować z siedzącego trybu życia, skonsultowały swoją decyzję z lekarzem.

    Pakiety badań Fit&Active

    W podjęciu właściwej decyzji pomogą zabrane na konsultację wyniki badań jednego z trzech pakietów FIT & ACTIVE dostępnych w naszej ofercie. Jeśli chcesz upewnić się, czy Twój stan zdrowia nie stanowi przeciwskazania do zmiany trybu życia na bardziej aktywny, wykonaj profilaktycznie kilka badań laboratoryjnych, których wyniki pozwolą podjąć Ci ostateczną decyzję. Korzyści płynące z realizacji wybranego pakietu FIT & ACTIVE to przede wszystkim zwiększenie świadomości o stanie własnego zdrowia.

    Profilaktyczne wykonywanie badań laboratoryjnych umożliwia wychwycenie chorób jeszcze przed wystąpieniem doskwierających objawów klinicznych, co pozwala na właściwe reagowanie, podjęcie wczesnego leczenia, zahamowanie rozwoju choroby i skuteczne wyleczenie dolegliwości. Większość schorzeń nie stanowi przeciwwskazania do zwiększenia aktywności fizycznej, co więcej aktywność fizyczna w wielu przypadkach pozytywnie wpływa na ich przebieg. Tym bardziej ważna jest profilaktyczna diagnostyka w dostosowaniu formy aktywności fizycznej do stanu naszego zdrowia.

    Każdy z pakietów FIT & ACTIVE został skomponowany tak, aby skontrolować ogólny stan Twojego organizmu, ocenić metabolizm węglowodanów i tłuszczy, przyjrzeć się pracy wątroby, trzustki, tarczycy i nerek. W każdym z nich znajduje się pomiar stężenia hormonu stresu – kortyzolu, którego podwyższony poziom może tłumaczyć niezwiązane z modyfikacją diety wahania masy ciała, zaburzać funkcjonowanie układu odpornościowego, a nawet zwiększać ryzyko rozwoju nowotworów, alergii pokarmowych, zaburzeń żołądkowo-jelitowych i chorób autoimmmunologicznych.

    Różnorodność dyscyplin sportowych pozwala na wybranie takiej formy aktywności, która będzie dla nas przyjemna, równocześnie przynosząc korzyści dla naszego zdrowia i samopoczucia. Aktywność fizyczna nie musi dodatkowo obciążać domowego budżetu. Bieganie, nordic walking, mecz koszykówki czy siatkówki z sąsiedzką społecznością w pobliskim parku, pozostawi portfel nietkniętym, a wymiernym efektem ćwiczeń będzie lepsze zdrowie oraz pozytywne zmęczenie, związane z wyrzutem hormonów szczęścia, czyli endorfin. 


    E-Pakiety z kategorii Fit&Active (Maksimum, Medium, Minimum) w obniżonej cenie można kupić tylko w e-Sklepie Diagnostyki.

    Sprawdź pakiety badań w e-Sklepie