06 grudnia 2022 - Przeczytasz w 6 min

Dieta przy przeziębieniu i grypie. Co jeść w trakcie infekcji?

Niezależnie od tego, jakiego rodzaju infekcja wirusowa zaatakowała nasz organizm, prawidłowy jadłospis stanowi kluczowy element skutecznego leczenia. Nawet sprawnie działający system odpornościowy potrzebuje właściwego „paliwa” do walki z patogenami. Jaka dieta przy grypie i przeziębieniu jest najlepsza?

Gdy jesteśmy chorzy, często ostatnią rzeczą na jaką mamy ochotę jest jedzenie. Podwyższona temperatura ciała, osłabienie i złe samopoczucie zwykle skutecznie obniżają apetyt, nawet na potrawy, które na co dzień chętnie spożywamy. Bez względu na to, jakiego rodzaju infekcja toczy się w organizmie, naszą rolą jest wsparcie go w zwalczaniu patogenów. Odpowiednie odżywianie oraz nawodnienie to podstawa szybkiego powrotu do zdrowia.

Przeziębienie, grypa, a może COVID-19?

Gdy czujemy się źle, często nie zastanawiamy się nad tym, czy zaatakowało nas przeziębienie czy grypa. Niektórzy z nas nie umieją rozróżnić tych dwóch infekcji, choć nie jest to w sumie takie trudne.

Przeziębienie jest chorobą lżejszą od grypy, objawy są łagodniejsze i nasilają się stopniowo. Wysoka gorączka pojawia się rzadko, podobnie jak dreszcze oraz bóle stawów i mięśni. Często natomiast męczy nas katar, zatkany nos oraz ból gardła.

W przypadku grypy, symptomy choroby pojawiają się nagle i uderzają z dużą siłą. Bardzo często występuje wysoka gorączka (powyżej 38°C), intensywny ból stawów i mięśni oraz silne dreszcze. Ból gardła czy problemy z nieżytem nosa dokuczają nam rzadziej niż w przypadku przeziębienia i raczej mają łagodny charakter. Czasami męczy nas uporczywy kaszel. Nieleczona grypa może mieć bardzo poważne konsekwencje dla naszego zdrowia, a nawet życia. Najczęstszymi powikłaniami związanymi z zaniedbaną grypą są między innymi: zapalenie płuc, zapalenie mięśnia sercowego oraz niewydolność oddechowa.

Nieco trudniejsza do zdiagnozowania może być choroba COVID-19, wywołana koronawirusem SARS-CoV-2. Jej objawy bywają bardzo różne, często wskazują na zwykłe przeziębienie, u innych osób sugerują infekcję wirusem grypy. Aby wiedzieć, czy zaatakował nas koronawirus SARS-CoV-2, konieczna jest odpowiednia diagnostyka. Pomagają w tym specjalistyczne testy w kierunku COVID-19, które można przeprowadzić w laboratorium medycznym.

Zapotrzebowanie na kalorie w trakcie infekcji

Gdy pojawia się gorączka, wzrasta zapotrzebowanie organizmu na kalorie. Jeśli mimo podwyższonej temperatury ciała i złego samopoczucia odżywiamy się prawidłowo, to i tak po zakończeniu choroby zwykle ważymy trochę mniej. Dlatego dieta przy przeziębieniu oraz grypie powinna być odpowiednio kaloryczna i urozmaicona. Pamiętajmy, że ograniczając jedzenie lub zaniedbując jakość spożywanych posiłków przedłużamy czas trwania infekcji – w takiej sytuacji organizm nie ma siły do walki z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Jaka dieta przy przeziębieniu i grypie jest najlepsza?

Najlepsza dieta na przeziębienie i grypę to taka, która wzmocni nasz system immunologiczny do walki z wirusami. Powinna być oparta na zasadach zdrowego żywienia i obfitować w dużą ilość witamin oraz składników mineralnych, wspierających układ odpornościowy. W trakcie choroby należy spożywać posiłki ciepłe i lekkostrawne. Dlatego gdy czujemy się źle, postawmy na dania gotowane na parze lub duszone. Postarajmy się również zjadać mniejsze porcje, natomiast spożywajmy je regularnie.

Dieta na grypę i przeziębienie – witaminy

W takcie infekcji nasz jadłospis powinien obfitować w warzywa i owoce. Najlepiej, aby produkty były świeże, ponieważ podczas obróbki termicznej tracą mnóstwo witamin oraz minerałów. Witaminę C, która wspiera naszą odporność, znajdziemy w takich warzywach jak np. natka pietruszki, papryka (czerwona oraz zielona), brukselka, jarmuż, kalarepa czy brokuł. Owoce bogate w ten związek to głównie czarna porzeczka, truskawki, cytrusy, owoce dzikiej róży, papaja, maliny.

W walce z chorobą pomogą również beta-karoteny, z których organizm wytwarza witaminę A – związek o działaniu przeciwzapalnym, kluczowy we wzmacnianiu procesów odpornościowych. Dlatego gdy zainfekowały nas chorobotwórcze drobnoustroje, sięgajmy po marchew, szpinak, czerwoną paprykę, sałatę, brzoskwinie czy pomarańcze.

Nieocenioną rolę w procesie walki z przeziębieniem lub grypą odgrywa również witamina D. Związek ten odpowiada nie tylko za mocne kości, prawidłowe działanie układu mięśniowego czy systemu nerwowego. To również potężna broń naszego układu odpornościowego, która pozwala szybciej i skuteczniej pokonać infekcję. Dieta na przeziębienie i grypę powinna więc zawierać produkty bogate w witaminę D (np. tłuste ryby, jajka i masło). Wspólnie z lekarzem warto omówić kwestię odpowiedniej suplementacji.

Dieta na grypę i przeziębienie – kwasy omega-3

W trakcie infekcji najczęściej skupiamy się na dostarczeniu organizmowi witamin, zapominając o innych związkach, które w walce z wirusami również mogą zdziałać wiele dobrego. Należą do nich kwasy tłuszczowe omega-3, które wspierają układ immunologiczny. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich (np. w makreli, łososiu czy sardynkach), owocach morza, orzechach włoskich, siemieniu lnianym oraz nasionach chia.

Dieta na grypę i przeziębienie – selen oraz cynk

Selen oraz cynk to mikroelementy, niezbędne do prawidłowej pracy organizmu. Odpowiadają między innymi za funkcjonowanie układu immunologicznego, dlatego podczas infekcji warto wzbogacić menu o produkty zawierające te pierwiastki. Selen znajdziemy głównie w orzechach brazylijskich, jajkach, łososiu i małżach. Cynk zawarty jest przede wszystkim w wątróbce cielęcej, pestkach dyni, otrębach pszennych, migdałach oraz gorzkiej czekoladzie.

Dieta na przeziębienie i grypę – naturalne antybiotyki

W walce z infekcją pomogą nam również cebula i czosnek, które wykazują działanie nie tylko przeciwwirusowe, ale również antybakteryjne. Można je spożywać na surowo (jako np. dodatek do past, surówek czy sałatek) lub zrobić z nich sok o zdrowotnych właściwościach. Jak go przyrządzić? Do słoika trzeba włożyć posiekany czosnek oraz cebulę, następnie zasypać cukrem lub zalać miodem. Po jakimś czasie w naczyniu pojawi się sok – pijmy 1 łyżeczkę mikstury kilka razy dziennie.

Skoro mowa o miodzie, to warto go również wykorzystać w inny sposób, np. jako dodatek do chleba czy soków. Wprawdzie zawiera on dużo cukru, ale bogaty jest również w składniki o działaniu antyoksydacyjnym, przeciwzapalnym, bakteriobójczym oraz zwalczającym wirusy. Pamiętajmy, żeby nie dodawać go do gorącej herbaty, gdyż w wysokiej temperaturze miód traci swoje zdrowotne właściwości.

Dieta przy przeziębieniu i grypie – probiotyki

Probiotyki to mikroorganizmy, które wywierają bardzo pozytywne działanie na nasze zdrowie. Ich zadaniem jest między innymi wspieranie układu odpornościowego – spożywanie probiotyków pobudza komórki układu immunologicznego do aktywności, a tym samym do walki z infekcją. 

Do przetworów spożywczych, bogatych w probiotyki, zaliczamy między innymi mleczne produkty fermentowane (np. kefiry, jogurty) oraz kiszonki (np. z buraków, kapusty czy ogórków).

Dieta przy przeziębieniu i grypie – nawadnianie organizmu

Jeśli męczy nas katar lub podwyższona temperatura ciała, tracimy więcej płynów, a organizm narażony jest na odwodnienie. Dlatego gdy walczymy z infekcją, musimy więcej pić. Oprócz wody warto sięgać po rozgrzewające napary ziołowe lub owocowe (np. z dzikiej róży lub czarnego bzu). Do herbaty, w zależności od preferencji smakowych, można dodać plaster imbiru, cytryny, szczyptę cynamonu, sok z czarnego bzu lub malin. W walce z przeziębieniem czy grypą pomogą również świeżo wyciskane soki, np. na bazie cytrusów.

Jaka dieta przy przeziębieniu i grypie nie jest wskazana?

Czego unikać w diecie, gdy walczymy z infekcją? W czasie przeziębienia czy grypy zrezygnujmy z ostrych przypraw, potraw ciężkostrawnych, smażonych. Starajmy się ograniczyć picie kawy, z menu całkowicie wyeliminujmy posiłki typu fast food oraz alkohol.

Jeśli walczymy z wysoką gorączką, raczej unikajmy produktów mlecznych. Pamiętajmy, że słodycze zawierają mnóstwo cukru, którym żywią się niektóre bakterie. Dlatego na czas infekcji lepiej powstrzymać się od ich spożywania, a słodki deser zastąpić porcją świeżych owoców.

Jaka dieta przy grypie i przeziębieniu? Podsumowanie

Infekcja wirusowa to czas, kiedy w szczególny sposób musimy wesprzeć organizm w walce z patogenami. Aby skutecznie zwalczać wirusy, niezbędne jest odpowiednie „paliwo”, dostarczane wraz z pożywieniem. Jaka dieta przy przeziębieniu i grypie będzie najlepsza? Gdy jesteśmy chorzy, jedzmy posiłki ciepłe, lekkostrawne, bogate w witaminy, składniki mineralne oraz zdrowe tłuszcze. Nie zapominajmy również o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów: wody, rozgrzewających herbat czy świeżych soków. Dieta na przeziębienie i grypę wyklucza spożywanie potraw ciężkostrawnych, słodyczy oraz alkoholu.

Bibliografia

  1. Wolańska-Buzalska Diana, Przeziębienie – jak dietą wspomóc leczenie? Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, online: https://ncez.pzh.gov.pl/choroba-a-dieta/przeziebienie-jak-dieta-wspomoc-leczenie/,  dostęp: 01.11.2022.
Powiązane pakiety

Infekcje układu oddechowego, panel wirusowy (SARS-CoV-2, grypa typ A, B, paragrypa, RSV, adenowirus, rhinovirus, metapneumowirus), met. Real Time PCR
Infekcje układu oddechowego mogą być wywołane przez różne czynniki etiologiczne: najczęściej są to wirusy i/lub bakterie. W okresie jesienno-zimowym nie identyfikuje się jedynie COVID-19 czy grypy, ale równie powszechne są infekcje wywołane przez inne wirusy.  Aby podjąć decyzję dotyczącą strategii leczenia, niezwykle ważne jest ustalenie podłoża zakażenia. Badanie molekularne metodą Real Time PCR  pozwala na niezwykle szybką i czułą diagnostykę oraz różnicowanie zakażeń na wczesnym etapie choroby. Badanie pozwala na wykrycie i identyfikację 18 wirusów: Influenza A virus (Flu A) Influenza B virus (Flu B) Metapneumovirus (MPV) Respiratory syncytial virus A/B (RSV) Parainfluenza virus 1/2/3/4 (PIV) Adenovirus A/B/C/D/E (AdV) Rhinovirus A/B/C (HRV) SARS-CoV-2   Jak znaleźć najbliższą placówkę lub sprawdzić godziny pobrania materiału? Wejdź na stronę Katalogu Punktów Pobrań: https://diag.pl/katalogi/placowki/ , a następnie wybierz odpowiednią kategorię (zaznaczając właściwy „checkbox”): "SARS CoV-2 metoda RT-PCR wymaz". Następnie wybierz miasto i placówkę. UWAGA! W niektórych punktach wymazowych wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna. Informacja o tym jest zawarta w opisie danej placówki w Katalogu Punktów Pobrań. Do badania pobierany jest jeden wymaz z nosogardzieli. Przygotowanie pacjenta do badania (nie trzeba być na czczo): Wymaz powinien być pobrany rano, po przepłukaniu ust przegotowaną wodą lub po upływie około 3 godzin od ostatniego posiłku. Przed pobraniem materiału nie należy myć zębów, stosować płynów do płukania jamy ustnej, tabletek do ssania na gardło oraz gum do żucia. Wymaz powinien być pobrany po zachowaniu co najmniej 2 godzinnego odstępu od zaaplikowania donosowych środków przeciwdrobnoustrojowych (kropli, maści, aerozoli). Przed pobraniem materiału nie należy przepłukiwać ani wydmuchiwać nosa. Przed pobraniem należy wyjąć ruchome protezy zębowe.  
Powiązane badania

Cynk, ilościowo
Cynk ilościowo. Oznaczenie cynku we krwi przydatne w określaniu deficytu cynku.

Witamina A
Witamina A, retinol w surowicy, test przydatny w diagnostyce zespołu złego wchłaniania, ślepoty zmierzchowej, w przypadku leczenia pozajelitowego.

Witamina C (Kwas askorbinowy)
Witamina C, kwas askorbinowy, w surowicy lub osoczu, oznaczenie przydatne w monitorowaniu stężenia witaminy C w trakcie suplementacji.

Witamina D metabolit 25(OH)
Ocena poziomu całkowitej 25-hydroksy witaminy D - witaminy 25(OH)D, przydatna  w przebiegu zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej, w tym chorób metabolicznych tkanki kostnej oraz w zatruciu witaminą D.